STATUT

Przedszkola Nr 19 w Przemyślu

Podstawa prawna :

1.  Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59 ze zm.)

2. Ustawy z 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę Prawo oświatowe ( (Dz. U. z 2017 r. poz. 60 ze zm.);

3. Rozporządzenie MEN z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz. U. z 2017 r. poz. 649)

4. Rozporządzenie MEN z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz. U. z 2017 r. poz. 356)

6.  Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2017 r. , poz. 1591)

 

 

 

SPIS TREŚCI:

Rozdział I                   Postanowienia ogólne

Rozdział II                 Cele i zadania przedszkola

Rozdział III                Organy przedszkola

Rozdział IV                Organizacja pracy przedszkola

Rozdział V                 Wychowankowie przedszkola

Rozdział VI                Rodzice

Rozdział VII              Nauczyciele i inni pracownicy przedszkola

Rozdział VIII             Postanowienia końcowe

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rozdział  I

 

POSTANOWIENIA OGÓLNE

 

§ 1

  1. Przedszkole Nr 19 zwane dalej „ przedszkolem” jest placówką  publiczną.
  2. Ustalona nazwa używana przez przedszkole brzmi: Przedszkole Nr 19.
  3. Przedszkole używa skrótu nazwy: Przedszkole Nr 19.
  4. Siedziba przedszkola znajduje się w Przemyślu przy ulicy Ofiar Katynia 4A.

 

§ 2

1.   Organem prowadzącym przedszkole jest Miasto Przemyśl.

2.    Siedziba organu prowadzącego znajduje się w Przemyślu, ul. Rynek 1.

3.   Nadzór pedagogiczny nad przedszkolem sprawuje Podkarpacki Kurator Oświaty   w Rzeszowie.

§ 3

Przedszkole działa na podstawie:

  1. Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z  2017 r.  , poz. 59 ze zm.) 

  i rozporządzeń wykonawczych do tej Ustawy,

  1. niniejszego Statutu.

§ 4

  1. Przedszkole jest jednostką budżetową, której działalność finansowana jest przez:
    1. Miasto Przemyśl
    2. rodziców w formie opłat za zajęcia w zakresie nauczania, wychowania i opieki

powyżej 5 godzin dziennie, za wyjątkiem dzieci 6-letnich , które korzystają z przedszkola bezpłatnie.

2.   Wysokość opłat za zajęcia w zakresie nauczania, wychowania i opieki  powyżej 5 godzin dziennie oraz zasady ich pobierania ustalane są  na podstawie Uchwały Rady Miasta.

        

 

 

 

 

 

Rozdział  II

CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA

§ 5

 

1.  Przedszkole realizuje cele i zadania określone w Ustawie Prawo oświatowe oraz przepisach

      wydanych  na jej podstawie, a w szczególności podstawie programowej wychowania 

      przedszkolnego wskazującej cel nadrzędny:

  „ Celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka. Wsparcie to realizowane jest przez proces opieki, wychowania i nauczania – uczenia się, co umożliwia dziecku odkrywanie własnych możliwości, sensu działania oraz gromadzenie doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna.  W efekcie takiego wsparcia dziecko osiąga dojrzałość do podjęcia nauki na pierwszym etapie edukacji. 

 

2. Przedszkole realizuje cele zawarte w  „Programie wychowawczo-profilaktycznym”

   i Misji Przedszkola Nr 19, która brzmi:

         „Stwarzanie odpowiednich warunków i atmosfery akceptacji i bezpieczeństwa, w której dziecko uczy się siebie i świata, rodzice otrzymują pomoc w wychowywaniu dzieci na miarę swoich potrzeb i oczekiwań a pracownicy realizując się zawodowo odnoszą sukces.„

 

3. Szczegółowe cele przedszkola:

1) wspomaganie i ukierunkowywanie rozwoju dziecka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi, przygotowanie do roli ucznia w szkole;

2)   udzielanie dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, wczesne wykrywanie

            i niwelowanie mikrodeficytów rozwojowych;

3)   wszechstronna opieka nad dziećmi, czuwanie nad ich bezpieczeństwem  i zdrowiem,

         4) prowadzenia zajęć rozwijających sprawność fizyczną dzieci poprzez zapewnienie udziału

           w   zajęciach ruchowych, grach i zabawach

         5)  zapewnienie rodzicom pomocy w wychowaniu dzieci na miarę ich oczekiwań i potrzeb;

 6) przygotowanie dzieci do życia w społeczeństwie- kształcenie u dzieci kompetencji społecznych i postaw moralnych, obywatelskich, światopoglądowych i religijnych z zachowaniem zasady podmiotowości, odmienności i indywidualności;

         7)stwarzanie warunków materialnych i organizacyjnych umożliwiających nauczycielom i  

            innym pracownikom przedszkola rzetelne wywiązywanie się z obowiązków, doskonalenie

          zawodowe i możliwość rozwoju zawodowego;

8) organizowanie opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi;

9) umożliwianie dzieciom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej.

10) przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem  obcym nowożytnym poprzez rozbudzanie ich świadomości językowej i wrażliwości kulturowej oraz budowanie pozytywnej motywacji do nauki języków obcych na dalszych etapach edukacyjnych.

        11) kształtowanie u dzieci świadomości zdrowotnej oraz nawyków dbania o własne zdrowie,

          w tym nawyków żywieniowych.

 

4. Przedszkole realizuje powyższe cele i zadania poprzez :

      1 ) realizowanie działań edukacyjnych,  wychowawczych i opiekuńczych zgodnie z rzetelną

          wiedzą  o dziecku, jego potrzebach i możliwościach:

a) rozpoznawanie możliwości i potrzeb dziecka, określenie jego potencjału   w ramach

   wstępnej diagnozy pedagogicznej;

b)  rozwijanie i wspieranie uzdolnień i zainteresowań dzieci;

c) dostosowanie treści, metod i organizacji pracy wychowawczo-dydaktyczno

    opiekuńczej do potrzeb i możliwości rozwojowych dziecka;

d)  monitorowanie osiągnięć dziecka, dokumentowanie w kartach obserwacji;

e) zapewnienie atmosfery akceptacji i bezpieczeństwa psychicznego sprzyjającej        procesowi uczenia się;

                 f) wspieranie wielokierunkowej aktywności dzieci sprzyjającej nabywaniu doświadczeń,

                 poznawania tego, co prawdziwe, czynienia dobra oraz kształtowania piękna.

 

2) organizowanie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej:

a)  diagnozowanie i wczesne rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych każdego dziecka oraz rozpoznawaniu czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w przedszkolu;

b)pośredniczenie w kontaktach rodziców z Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną;

c)    umożliwienie rodzicom korzystania z konsultacji ze specjalistami w przedszkolu;

 d) prowadzenie pracy indywidualnej o charakterze profilaktycznym, stymulacyjnym, korekcyjnym i kompensacyjnym z dziećmi, u których  w wyniku badań pedagogicznych stwierdzono taką potrzebę – dokumentowanie przebiegu tej pracy;

 e) organizowanie w przedszkolu zajęć specjalistycznych – logopedycznych  i innych

o charakterze korekcyjnym i terapeutycznym;

f) udzielanie nauczycielom pomocy w dostosowaniu wymagań edukacyjnych, wynikających z realizowanych przez nich programów nauczania, do indywidualnych potrzeb dziecka, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom;

g) wspieranie rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych;

h)  umożliwianie rozwijania umiejętności wychowawczych rodziców   i nauczycieli;

i) podejmowanie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych;

    3) organizowanie dla dzieci z niepełnosprawnością wychowania przedszkolnego w formie i na   zasadach określonych w odrębnych przepisach

4) zapewnianie bezpośredniej i stałej opieki nad dziećmi czasie pobytu  w przedszkolu oraz  w trakcie zajęć poza terenem przedszkola:

 a)  zaspokajanie potrzeb fizycznych i psychicznych dzieci;

 b) zapewnianie zdrowych, higienicznych warunków pobytu w przedszkolu:  zdrowych i urozmaiconych posiłków, odpowiedniego do wieku odpoczynku, ruchu na świeżym powietrzu;

c)  zapewnienie bezpieczeństwa fizycznego i psychicznego;

d)stosowanie w swoich działaniach obowiązujących przepisów bhp i ppoż, przestrzeganie ustalonych procedur postępowania w sytuacjach trudnych;

5) pełnienie wobec rodziców (opiekunów) roli doradczej i wspierającej działania wychowawcze:

         a)  rozmowy indywidualne z nauczycielami i dyrektorem;

         b) konsultacje ze specjalistami na terenie przedszkola;

c) prelekcje, pogadanki na tematy wychowawcze prowadzone przez specjalistów;

d)  warsztaty umiejętności wychowawczych;

e) udostępnienie rodzicom literatury pedagogicznej, poradników znajdujących się w biblioteczce przedszkolnej;

f)  redagowanie gazetek o tematyce wychowawczej;

g) informowanie na bieżąco o postępach  i osiągnięciach rozwojowych dziecka, dwa razy do roku przedstawienie rodzicom informacji na piśmie;

6) realizowanie zadań wychowawczych w oparciu o „Program wychowawczo-profilaktyczny”  przedszkola zmierzających do wyposażenia dzieci w wiedzę i umiejętności pozwalające na prawidłowe funkcjonowanie w społeczeństwie:

a)  zapoznanie dzieci z prawami i obowiązkami, wprowadzenie w świat wartości;

b) kształtowanie u dzieci kompetencji społecznych, pożądanych postaw etycznych, uczenie kultury osobistej;

c) angażowanie dzieci w przedsięwzięcia i akcje o charakterze charytatywnym, uświadamianie im ich możliwości sprawczych oraz poczucia odpowiedzialności za innych ludzi i środowisko naturalne;

d) podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej- kształtowanie postaw obywatelskich i patriotycznych w odniesieniu do rodzinnego miasta, regionu, kraju;

e) prowadzenie nauczania religii dla dzieci , których rodzice wyrażą takie życzenie;

7) zaangażowanie wszystkich pracowników przedszkola w realizację Misji przedszkola zgodnie z własnym potencjałem osobistym:

a) funkcjonowanie w przedszkolu jasnego systemu motywacyjnego dla nauczycieli i pracowników niepedagogicznych;

b) stworzenie odpowiednich warunków materialnych do realizacji zadań;

c) umożliwienie wszystkim pracownikom dokształcania i możliwości podnoszenia kwalifikacji zawodowych;

5.  Zadania, o których mowa w ust.4, są realizowane we współpracy z:

1) nauczycielami i innymi pracownikami przedszkola 

2)      rodzicami,

3)      Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną i innymi poradniami specjalistycznymi,

4)      innymi przedszkolami, szkołami i placówkami ,

5)      innymi organizacjami pozarządowymi i instytucjami  działającymi na rzecz rodziny i dzieci.

                 

 

Rozdział  III

 

ORGANY PRZEDSZKOLA

 

§ 6

  1. Organami przedszkola są:
    1. Dyrektor przedszkola,
    2. Rada Pedagogiczna,
    3. Rada Rodziców.
  2. Działające w przedszkolu organy wzajemnie się informują o podstawowych   

         kierunkach planowanej i prowadzonej działalności.

 

§  7

1.   Dyrektor przedszkola kieruje bieżącą działalnością placówki i reprezentuje ją na   zewnątrz.

      Do kompetencji dyrektora należy odpowiednie wykonywanie kompetencji określonych

      w art.68 Prawa oświatowego.    

2.      Do obowiązków dyrektora należy w szczególności:

         1) wykonywanie zadań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom i pracownikom

             w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole;

         2) sprawowanie opieki nad wychowankami oraz stwarzanie im warunków harmonijnego   rozwoju psychofizycznego,

         3) sprawowanie nadzoru pedagogicznego, polegającego na monitorowaniu   i ocenianiu stopnia spełniania przez placówkę wymagań wynikających z jej zadań oraz dokonywaniu oceny pracy nauczycieli lub ich dorobku zawodowego w związku z uzyskiwaniem kolejnych stopni awansu zawodowego,

        4) zapewnianie pomocy nauczycielom w realizacji ich zadań i w ich doskonaleniu zawodowym,

         5) zapewnianie odpowiednich warunków organizacyjnych do realizacji zadań dydaktycznych i wychowawczo-opiekuńczych oraz odpowiedniego stanu bezpieczeństwa i higieny pracy,

          6)realizowanie  uchwał Rady Pedagogicznej podjętych w ramach jej kompetencji stanowiących, lub wstrzymanie ich jeżeli podjęte były niezgodnie z prawem oświatowym,

          7)dysponowanie środkami określonymi w planie finansowym przedszkola  i ponoszenie odpowiedzialności za ich prawidłowe wykorzystanie,

          8) odpowiedzialność za administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę przedszkola,

          9) wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczególnych.

  1. Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w placówce nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami.   Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:
    1. zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników przedszkola,
    2. przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom oraz innym pracownikom przedszkola,
    3. występowania z wnioskiem, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej,  w sprawach odznaczeń, nagród lub wyróżnień dla nauczycieli i innych pracowników przedszkola,
    4. wykonuje zadania związane z awansem zawodowym nauczyciela, w tym nadaje (w drodze decyzji administracyjnej) nauczycielowi stażyście stopień nauczyciela kontraktowego,
    5. ustala regulaminy pracy, premiowania i nagradzania pracowników przedszkola oraz regulamin zakładowego funduszu świadczeń socjalnych,
    6. administruje zakładowym funduszem świadczeń socjalnych, zgodnie z ustalonym regulaminem
    7. ustala plan urlopów pracowników przedszkola.
    8. dopuszcza do użytku w przedszkolu na dany rok szkolny programy  wychowawczo-dydaktyczne zawierające treści podstawy programowej na wniosek nauczycieli, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej.
    9. dokonuje okresowej oceny kwalifikacyjnej pracowników samorządowych.
  2. Dyrektor przedszkola w wykonaniu swoich zadań współpracuje z radą pedagogiczną, rodzicami oraz organami prowadzącymi i nadzorującymi przedszkole.

5.      W przypadku nieobecności dyrektora przedszkola zastępuje go wskazany przez dyrektora nauczyciel.

 

§  8

  1. Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem przedszkola w zakresie realizacji        statutowych zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
  2. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w przedszkolu.
  3.  W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą brać udział z głosem doradczym osoby zaproszone przez jej przewodniczącego, za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej.
  4. Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest dyrektor przedszkola.
  5. Zebrania Rady Pedagogicznej są organizowane nie rzadziej niż raz na kwartał oraz  w miarę bieżących potrzeb. Zebrania mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy przewodniczącego Rady Pedagogicznej, organu prowadzącego placówkę albo co najmniej 1/3 członków Rady Pedagogicznej.
  6. Przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania Rady Pedagogicznej a także jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania, zgodnie z regulaminem Rady Pedagogicznej.
  7. Dyrektor przedszkola przedstawia Radzie Pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności przedszkola.
  8. Do kompetencji  Rady Pedagogicznej należy:
    1. zatwierdzanie planu pracy przedszkola ,
    2. podejmowanie uchwał w zakresie określonym w prawie oświatowym,
    3. podjęcie uchwały w sprawie skreślenia dziecka z listy wychowanków,
    4. podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w przedszkolu;
    5. ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli,

 f)     uchwalenie regulaminu swojej działalności

 g)     przygotowywanie projektu statutu przedszkola  oraz jego zmian.

 h) ustalanie w formie uchwały sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora i organ sprawujący nadzór pedagogiczny nad przedszkolem, w celu doskonalenia pracy przedszkola.     

  1. Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
    1. organizację pracy przedszkola, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć,
    2. projekt planu finansowego przedszkola,
    3. wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
    4. propozycje dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia, a także dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych,
    5. powierzenie stanowiska dyrektora przedszkola kandydatowi ustalonemu przez organ prowadzący,
    6.       przedłużenie powierzenia stanowiska dotychczasowemu dyrektorowi.
  2. Rada Pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela z funkcji dyrektora.
  3. Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów     w obecności  co najmniej 2/3 jej członków.
  4. Rada Pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności. Zebrania są protokołowane.
  5. Nauczyciele są zobowiązani do nie ujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu Rady Pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste wychowanków lub ich rodziców,  a także nauczycieli i innych pracowników przedszkola.
  6. Rada Pedagogiczna wykonuje zadania rady przedszkola do czasu jej utworzenia.

 

§  9

  1. W przedszkolu działa Rada Rodziców, stanowiąca reprezentację rodziców  i wychowanków.
  2. Rada Rodziców wybrana jest, spośród wszystkich rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola, na zebraniu ogólnym rozpoczynającym rok szkolny.
  3. Szczegółowe zasady organizacji i funkcjonowania Rady Rodziców określa uchwalony przez Radę Rodziców regulamin jej działalności. Regulamin nie może być sprzeczny ze Statutem.
  4. Dyrektor zapewnia  Radzie Rodziców organizacyjne warunki działania, a także stale               z nią współpracuje.
  5. Do zadań Rady Rodziców należy w szczególności:
    1. współuczestnictwo w realizacji planu pracy przedszkola,
    2. pomoc dyrektorowi i Radzie Pedagogicznej w opracowaniu i realizacji koncepcji pracy przedszkola,
    3. organizowanie prac użytecznych na rzecz przedszkola,
    4. podejmowanie działań służących zwiększeniu funduszy przedszkola – pozyskiwanie sponsorów,
    5. współudział w organizowaniu działalności artystycznej i turystycznej dzieci.
  6. Do kompetencji Rady Rodziców należy w szczególności:
    1. występowanie do dyrektora i innych organów przedszkola, organu prowadzącego oraz sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach placówki,
    2. uchwalanie, w porozumieniu z Radą Pedagogiczną, programu wychowawczego przedszkola i programu profilaktyki,
    3. uchwalenie regulaminu działalności,
    4. opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia i wychowania,
    5. opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora przedszkola.

 

  1. W celu wsparcia działalności statutowej przedszkola Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców lub innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy Rady Rodziców określa regulamin.
  2. Rada Rodziców współdziała z Radą Pedagogiczną  w celu podnoszenia jakości pracy przedszkola, wzbogacenia jego oferty programowej i ujednolicenia wpływów wychowawczych rodziny i przedszkola.

 

§  10

  1. Zasady współdziałania organów przedszkola:

1)      Każdy organ przedszkola planuje swoją działalność na rok szkolny,

  1. Organy przedszkola mogą nawzajem kierować do siebie wnioski, opinie dotyczące wszystkich spraw przedszkola.
  2. Organy mogą spotykać się na wspólnych zebraniach w celu współdziałania  w realizacji zadań rocznego planu pracy, organizacji imprez i uroczystości przedszkolnych, a także w celu bieżącej wymiany informacji o podejmowanych i planowanych działaniach

          i decyzjach.

  1. Uchwały organów przedszkola prawomocnie podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących podaje się do ogólniej wiadomości w przedszkolu w formie pisemnych tekstów uchwał gromadzonych pod nadzorem dyrektora.
  2. Koordynatorem współdziałania poszczególnych organów jest dyrektor przedszkola, który zapewnia każdemu z organów możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji i umożliwia bieżącą wymianę informacji.
  1. Wszelkie spory między organami przedszkola rozstrzyga dyrektor przedszkola,           uwzględniając zakresy kompetencji tych organów.

                                                               

§   11

1.     W przedszkolu mogą działać, z wyjątkiem partii i organizacji politycznych,     stowarzyszenia i inne organizacje, których celem statutowym jest działalność wychowawcza albo rozszerzenie i wzbogacenie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej przedszkola.

2.      Podjęcie działalności w przedszkolu przez stowarzyszenie lub inną organizację,  o których mowa w ust. 1, wymaga uzyskania zgody dyrektora przedszkola wyrażonej po uprzednim uzgodnieniu warunków tej działalności oraz po uzyskaniu pozytywnej opinii rady pedagogicznej i rady rodziców.

     

 

Rozdział  IV

ORGANIZACJA PRACY PRZEDSZKOLA

§  12

  1. Przedszkole funkcjonuje przez cały rok, z wyjątkiem przerwy wakacyjnej ustalonej przez organ prowadzący na wspólny wniosek dyrektora  przedszkola i Rady Rodziców.
  2. Przedszkole czynne jest 9 godzin dziennie od godz. 7:00 do godz. 16:00 od poniedziałku do piątku.
  3. Dzienny czas pracy przedszkola oraz poszczególnych oddziałów ustalany jest z organem prowadzącym na dany rok szkolny na wniosek dyrektora i Rady Pedagogicznej z uwzględnieniem potrzeb środowiska, w tym czasu przeznaczonego na realizację podstawy programowej nie krótszego niż 5 godzin dziennie .

 

§  13

  1. Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział złożony z dzieci   w zbliżonym wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań i uzdolnień .
  2. Liczba dzieci w oddziale nie może przekraczać 25.
  3. W przedszkolu funkcjonują 2 oddziały:
    1. oddział dzieci młodszych
    2. oddział dzieci starszych
  4. Dyrektor przedszkola powierza poszczególne oddziały opiece jednego lub dwu nauczycieli

         zależnie od czasu pracy oddziału lub realizowanych zadań oraz z uwzględnieniem propozycji

         rodziców (prawnych opiekunów).

  1. Liczba miejsc organizacyjnych w przedszkolu wynosi 50.

                                                                  

§  14

1.      Organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym   określa arkusz organizacyjny przedszkola opracowany przez dyrektora, który po zaopiniowaniu przez Radę Pedagogiczną i zakładowe organizacje związkowe przekazywany jest do organu prowadzącego. Zatwierdzenie arkusza organizacyjnego odbywa się w terminach i zgodnie z zasadami określonymi w odrębnych przepisach.

 

2.      Szczegółową organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład  dnia w przedszkolu, ustalony przez dyrektora przedszkola na wniosek Rady Pedagogicznej z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny nauczania , wychowania i opieki oraz oczekiwań rodziców.

  1. Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciele, którym powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustalają dla danego oddziału szczegółowy rozkład dnia uwzględniający potrzeby i zainteresowania dzieci .
  2. Praca wychowawczo-dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest w oparciu o podstawę programową oraz wybrane przez nauczycieli i  dopuszczone do użytku przez dyrektora programy wychowania przedszkolnego.
  3. Do realizacji celów statutowych przedszkole posiada:

1)      2 sale zajęć osobne dla poszczególnych oddziałów,

2)      pomieszczenia administracyjno-gospodarcze,

3)      kuchnię,

4)      szatnie dla dzieci,

5)      pomieszczenia sanitarne,

  1. taras  przedszkolny.

 

                                                                           §15

1.Godzina prowadzonych przez nauczyciela zajęć nauczania, wychowania i opieki w przedszkolu    trwa 60 minut.

2. Czas prowadzonych w przedszkolu zajęć powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci, z tym że czas prowadzonych w przedszkolu zajęć religii, zajęć z języka mniejszości narodowej, języka mniejszości etnicznej lub języka regionalnego i zajęć rewalidacyjnych powinien wynosić:

1) z dziećmi w wieku 3–4 lat – około 15 minut;

2) z dziećmi w wieku 5–6 lat – około 30 minut

3. Na wniosek rodziców przedszkole organizuje zajęcia dodatkowe.

4.Rodzaj zajęć dodatkowych organizowanych na terenie przedszkola uzależniony jest od  możliwości organizacyjnych i warunków lokalowych przedszkola.

5. Głównymi celami zajęć dodatkowych organizowanych na terenie przedszkola jest:

        1) rozwijanie zainteresowań i zdolności dzieci,

         2) rozszerzenie działalności kształcącej przedszkola w zakresie specjalistycznym:

            zajęcia rytmiczne, taneczne, teatralne, plastyczne, itp.,

   6. Czas trwania zajęć dodatkowych, wynika z charakteru zajęć i jest dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci .

7. Nauczyciele prowadzący zajęcia dodatkowe opracowują programy tych zajęć, uwzględniając zakres zadań i metody pracy stosownie do możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci.

8. Sposób dokumentowania zajęć prowadzonych w przedszkolu określają odrębne przepisy.

 

 

§  16

1.  Dzieci uczęszczające do przedszkola podlegają dobrowolnemu ubezpieczeniu od następstw nieszczęśliwych wypadków, którego koszt ponoszą rodzice.

                                                            

§  17

1.  Sposób sprawowania opieki nad dziećmi w czasie zajęć w przedszkolu i poza    przedszkolem:

1)      Dzieci przebywające w przedszkolu są pod opieką nauczycielki, która organizuje im zabawy i  zajęcia dydaktyczno-wychowawcze zgodnie   z programem i planem pracy.

2)      Nauczycielka jest w pełni odpowiedzialna za bezpieczeństwo fizyczne i psychiczne powierzonych jej   dzieci.

3)      Nauczycielka sprawdza pod kątem bezpieczeństwa miejsca przebywania dzieci (sala zajęć, łazienka, szatnia, plac zabaw) oraz sprzęt, pomoce i inne narzędzia. Zauważone nieprawidłowości niezwłocznie usuwa, zleca ich usunięcie woźnej lub w przypadku poważniejszych zagrożeń zgłasza je dyrektorowi odsuwając dzieci od zagrożenia.

4)   Nauczycielka opuszcza oddział dzieci w momencie przyjścia drugiej  nauczycielki, informuje ją o wszystkich sprawach dotyczących wychowanków;

5)      W wypadkach nagłych wszystkie działania pracowników przedszkola bez  względu na zakres ich czynności służbowych w pierwszej kolejności skierowane  są na zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom;

6)      Wycieczki i spacery poza teren przedszkolny odbywają się zgodnie z Regulaminem wycieczek i spacerów  obowiązującym w przedszkolu - na każde  z dziesięciu dzieci przypada jeden opiekun.

7)      Obowiązkiem nauczyciela jest znajomość i przestrzeganie przepisów bhp, p.poż,    przepisów ruchu drogowego.

8)  Przy sprzyjających warunkach atmosferycznych dzieci korzystają z ruchu na świeżym powietrzu.

9)      Przed każdym wyjściem do ogrodu przedszkolnego, teren musi być  sprawdzony  przez pracownika fizycznego, odpowiedzialnego za stan porządku w ogrodzie i sprawność sprzętu.

10)    Ustalony przez nauczyciela dzienny harmonogram zajęć jest zgodny z zasadami higieny psychicznej dziecka, uwzględniającymi równomierne rozłożenie zajęć w ciągu dnia oraz ich różnorodność z zachowaniem równowagi pomiędzy aktywnością fizyczną

         i psychiczną dziecka.

11)  W czasie pobytu w przedszkolu dzieci mają zapewniony odpoczynek poobiedni w formie  przystosowanej do wieku i potrzeb:

12)  Przedszkole może organizować dla wychowanków różnorodne formy krajoznawstwa

       i turystyki. Organizację i program wycieczek oraz imprez dostosowuje się do wieku, zainteresowań i potrzeb dzieci, ich stanu zdrowia oraz sprawności fizycznej.

13)  W salach zajęć powinna być zapewniona temperatura, co najmniej +15º C.

                w  przypadku niemożności zapewnienia w salach zajęć w/w temperatury, dyrektor

                przedszkola zawiesza czasowo zajęcia, po powiadomieniu organu prowadzącego

                przedszkole. 

§ 18

  1. Zasady przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola przez rodziców.

1)      Obowiązkiem osoby przyprowadzającej dziecko do przedszkola jest przekazanie

         go bezpośrednio nauczycielce.

2)      Personel przedszkola sprawuje opiekę nad dzieckiem od chwili przekazania

         go nauczycielce, do chwili odebrania przez rodzica lub osobę upoważnioną (pisemne upoważnienie), zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo.

3)      Nauczycielka zobowiązana jest do pobrania pisemnych oświadczeń od rodziców lub prawnych opiekunów upoważniających wskazane osoby do odbioru dziecka. Upoważnienia powinny zawierać dane osoby upoważnionej i numer dowodu tożsamości.

4)    Oddając dziecko osobie upoważnionej nauczycielka ma obowiązek sprawdzić dowód jej tożsamości.

5)      Dopuszcza się możliwość odbierania dziecka przez rodzeństwo, które ukończyło 10 lat, za pisemną zgodą rodziców i na ich całkowitą odpowiedzialność.

6)      Nauczyciel może odmówić wydania dziecka osobie upoważnionej do jego odbioru w przypadku gdy jej stan będzie wskazywał, że nie może zapewnić dziecku bezpieczeństwa.

7)      Dzieci powinny być przyprowadzane do przedszkola od godz. 7:00 do godz. 8:30 lub w sporadycznych przypadkach później - po wcześniejszym zgłoszeniu osobistym lub telefonicznym.

  1. Odbieranie dzieci z przedszkola trwa do godziny 16:00.
  2. W przypadku nie odebrania dziecka z przedszkola do wyznaczonej godziny nauczycielka postępuje według ustalonej procedury, w dalszym ciągu zapewniając mu osobistą opiekę do momentu przekazania opiekunowi .

 

§  19

1.Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana dziecku  w przedszkolu, polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka, rozpoznawaniu jego  indywidualnych możliwości psychofizycznych oraz czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w przedszkolu, w celu wspierania potencjału rozwojowego dziecka   i stwarzania warunków do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola i w środowisku społecznym.

 

2. Zasady organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu oraz prowadzenie dokumentacji w tym  zakresie określają odrębne przepisy ( Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. , Dz. U. poz. 1591)

       1) Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest dobrowolne  i  nieodpłatne

       2) Pomoc psychologiczno- pedagogiczna w przedszkolu udzielana jest  dzieciom, ich

            rodzicom i nauczycielom.

       3) Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest zadaniem dyrektora.

       4) Organizacja i udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej odbywa się

            we   współpracy z:

              a)   rodzicami dzieci,

              b)  poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym specjalistycznymi,

                    c)   placówkami doskonalenia nauczycieli,

                    d)  innymi przedszkolami, szkołami i placówkami,

                    e)  organizacjami pozarządowymi oraz instytucjami działającymi na rzecz

                    rodziny i dzieci .

       1) Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana jest z inicjatywy:

  1. dziecka,
  2. rodziców dziecka,
  3. dyrektora przedszkola,
  4. nauczyciela lub specjalisty, prowadzącego zajęcia z dzieckiem,
  5. poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym specjalistycznej.
  6. pomocy nauczyciela
  7. pracownika socjalnego
  8. asystenta rodziny
  9. kuratora sądowego

       2) Pomoc psychologiczno- pedagogiczna udzielana jest w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem

        oraz  w formie:

                      a) zajęć rozwijających uzdolnienia;

                      b) zajęć  korekcyjno-kompensacyjnych –organizowanych dla dzieci z zaburzeniami

                          i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się

                         ( liczba uczestników tych zajęć wynosi  do 5 osób),

                      c) logopedycznych – organizowanych dla dzieci z zaburzeniami mowy,

                          które powodują zaburzenia komunikacji językowej oraz utrudniają naukę 

                         (liczba uczestników tych zajęć wynosi do 4 osób),

              d) socjoterapeutycznych – organizowanych dla dzieci z dysfunkcjami

                  zaburzeniami utrudniającymi funkcjonowanie społeczne (liczba uczestników

                  zajęć   wynosi do 10 osób).

              e) innych zajęć terapeutycznych

               f) porad i konsultacji.

 3) Czas zajęć specjalistycznych wynosi 45 minut. Dopuszcza się prowadzenie zajęć w czasie dłuższym lub krótszym niż 45 minut, z zachowaniem ustalonego dla dziecka łącznego tygodniowego czasu tych zajęć, jeżeli jest to uzasadnione potrzebami dziecka.

3. Pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielają dzieciom nauczyciele oraz specjaliści   

      wykonujący w przedszkolu zadania z zakresu pomocy psychologiczno- pedagogicznej,    

      w szczególności psycholog, logopeda, terapeuta pedagogiczny.

       1) Nauczyciele oraz specjaliści zatrudnieni w przedszkolu  prowadzą działania mające

          na celu  rozpoznanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych

          oraz możliwości psychofizycznych dzieci oraz rozpoznanie ich zainteresowań

          i uzdolnień, a także   zaplanowanie wsparcia związanego z rozwijaniem zainteresowań

          i uzdolnień dzieci.

        2) Działania, o których mowa w pkt 1, obejmują obserwację pedagogiczną zakończoną

            analizą   i oceną gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole.

       3) W przypadku stwierdzenia, że dziecko ze względu na potrzeby rozwojowe lub edukacyjne

           wymaga objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną nauczyciel lub specjalista

           niezwłocznie udzielają dziecku tej pomocy w trakcie bieżącej pracy i informują o tym

           dyrektora przedszkola.

4) Objęcie dziecka zajęciami dydaktyczno-wyrównawczymi, specjalistycznymi, 

     terapeutycznymi, psychologicznymi wymaga zgody rodziców wyrażonej na piśmie.

4. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana rodzicom dzieci i nauczycielom polega  na

    wspieraniu rodziców oraz nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych

    i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych  w celu zwiększania

    efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci.

5. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana rodzicom i nauczycielom  w formie porad,

     konsultacji, , warsztatów i szkoleń prowadzonych przez dyrektora   i specjalistów .   

 

 

 

 

 

§  20

  1. Zasady korzystania ze stołówki i wnoszenia opłat za posiłki ustala dyrektor przedszkola w porozumieniu  z organem prowadzącym (prezydentem).
  2. W skład opłaty za pobyt dziecka w przedszkolu wchodzi:

- opłata za zajęcia w zakresie nauczania, wychowania i opieki powyżej 5 godzin dziennie ustalana na podstawie Uchwały Rady Miasta,

- opłata za posiłek,  której wysokość ustalana jest przez dyrektora  przedszkola

  w porozumieniu z organem prowadzącym.

3. Stawka żywieniowa obliczana jest na podstawie realnych kosztów żywienia i może być

    aktualizowana  jeżeli zachodzi taka potrzeba.

4.  Dzieci mogą korzystać w przedszkolu z trzech posiłków (śniadanie, obiad, podwieczorek)

5.  Koszt posiłków rozkłada się proporcjonalnie:

         - śniadanie – 20% dziennej stawki żywieniowej

         - obiad – 65% dziennej stawki żywieniowej

         - podwieczorek 15 % dziennej stawki żywieniowej

6.      Wysokość opłaty za posiłki uzależniona jest od ilości posiłków, z których korzysta dziecko.

7.      Opłaty za pobyt dziecka w przedszkolu pobierane są „ z góry” do dnia 25 każdego miesiąca.

8.     Opłata, o której mowa w § 20 ust 2, podlega zwrotowi w przypadku nieobecności dziecka w przedszkolu:

               a) za każdy dzień nieobecności – dzienna stawka żywieniowa,

              b) za każdą godzinę naliczonych i niewykorzystanych zajęć powyżej 5 godzin dziennie.

9.   Opłatę za zajęcia w zakresie nauczania, wychowania i opieki powyżej 5 godzin dziennie obniża się o 50% za drugie i kolejne dziecko z rodziny, które uczęszcza do przedszkola.

10. Zwalnia się całkowicie z opłaty, o której mowa w § 20 ust 2 rodziców (opiekunów prawnych), dzieci 6-letnich oraz rodziców ,których dziecko posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.

§ 21

1.   Przedszkole przeprowadza rekrutację w oparciu o zasadę powszechnej dostępności.

      Terminy przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego i postępowania uzupełniającego, w

      tym terminu składania dokumentów do przedszkola, określa do końca stycznia organ

       prowadzący przedszkole.

2.  Dzieci nie przyjęte do przedszkola  podczas rekrutacji, na wniosek rodzica, wpisywane są

     na listę rezerwową , co daje im możliwość przyjęcia przez dyrektora   w ciągu roku szkolnego

     w przypadku zwolnienia się miejsca.

3.  Dzieci przyjęte do przedszkola na nowy rok szkolny powinny rozpocząć uczęszczanie od 

    1 września. Nieobecność dziecka do 10 września i brak informacji o jej przyczynach

     jest równoznaczna z rezygnacją z miejsca w przedszkolu.

4. Szczegółowe zasady prowadzenia rekrutacji do przedszkoli publicznych określają odrębne przepisy.

 

ROZDZIAŁ V

 

WYCHOWANKOWIE PRZEDSZKOLA

 

§ 22

1. Wychowanie przedszkolne obejmuje dzieci od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym,

   w którym dziecko kończy 3 lata, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym

   dziecko kończy 7 lat.

1a. W przypadku dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego

     wychowaniem    przedszkolnym może być objęte dziecko w wieku powyżej 7 lat, nie dłużej

     jednak niż do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 9 lat.

2.  W szczególnie uzasadnionych przypadkach dyrektor przedszkola może przyjąć do przedszkola

     dziecko, które ukończyło 2,5 roku.

3. Przypadkami, o którym mowa w ust.2 , są sytuacje losowe rodziców pracujących,

    przymuszonych znalezieniem nagłej opieki dla dziecka.

4. Warunkiem przyjęcia dziecka w wieku 2,5 lat jest osiągnięcie przez nie takiego stopnia

    dojrzałości społecznej i emocjonalnej, która pozwoli mu prawidłowo funkcjonować w  roli

    przedszkolaka .

5.  Dzieci w wieku 6 lat są obowiązane odbyć roczne przygotowanie przedszkolne. Obowiązek

    ten rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko

    kończy  6 lat.

6.  Dzieci w wieku 3-5 lat mają prawo do korzystania z wychowania przedszkolnego.

7. Rodzice dziecka podlegającego obowiązkowi, o którym mowa w ust. 5, są obowiązani zapewnić

    regularne uczęszczanie dziecka na zajęcia.

8. Do przedszkola może uczęszczać dziecko zdrowe – dziecko, u którego nauczyciel zauważy   

   objawy choroby mogące stanowić ryzyko zainfekowania dla innych dzieci, rodzic niezwłocznie

   zabiera z przedszkola.

9. W przypadku objawów towarzyszącym chorobom przewlekłym, rodzic ma obowiązek

   przedstawić odpowiednie zaświadczenie lekarskie poświadczające możliwość przebywania

   dziecka w grupie z dziećmi zdrowymi.

 

 

§  23

  1. Dziecko w przedszkolu ma wszystkie prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka,  a w szczególności prawo do:
  1. właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo- wychowawczo-dydaktycznego  zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,
  2. szacunku dla wszystkich potrzeb, życiowego i podmiotowego traktowania,
  3. ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź psychicznej,
  4. poszanowania jego godności osobistej,
  5. poszanowania własności,
  6. opieki i ochrony,
  7. partnerskiej rozmowy na każdy temat,
  8. akceptacji jego osoby.

2).     Obowiązki dziecka  wynikają z przyjętego „Programu wychowawczego Przedszkola Nr 19” i polegają na respektowaniu zasad zachowania obowiązujących w przedszkolu.

Dziecko w przedszkolu ma obowiązek:

  1. postępować zgodnie z ogólnie przyjętymi normami społecznymi, używać form grzecznościowych wobec osób dorosłych i rówieśników,
  2. dbać o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz kolegów,
  3. starać się utrzymać porządek wokół siebie,

 

§   24

1.      Rada Pedagogiczna może na mocy uchwały skreślić dziecko z listy dzieci uczęszczających do przedszkola w następujących przypadkach:

  1. zalegania z odpłatnością za przedszkole powyżej 2 okresów płatniczych,
    1. nieobecności dziecka ponad jeden miesiąc bez poinformowania o przyczynie tej nieobecności,
    2. ze względu na zachowanie dziecka uniemożliwiające zapewnienie jemu lub innym dzieciom bezpieczeństwa i niepodjęcie przez rodziców współpracy zmierzającej do rozwiązania problemu (np. podjęcia terapii) lub gdy wykorzystane zostały wszelkie możliwe sposoby zmiany tej sytuacji,
    3. nieprzestrzegania przez rodziców postanowień niniejszego Statutu.

2.      Skreślenie z listy wychowanków nie dotyczy dziecka odbywającego roczne obowiązkowe przygotowanie przedszkolne.

 

ROZDZIAŁ VI

 

RODZICE

 

§  25

1. Do podstawowych obowiązków rodziców dzieci będących wychowankami przedszkola należy:

         a)  przestrzeganie Statutu przedszkola,

         b)              zaopatrzenie dziecka w niezbędne przedmioty, przybory i pomoce,

         c)  dbanie o czystość i schludny wygląd dziecka,

         c)  respektowanie uchwał rady pedagogicznej i zarządzeń dyrektora przedszkola,

         d) przyprowadzanie i odbieranie dziecka z przedszkola w wyznaczonych godzinach  osobiście lub przez osoby upoważnione,

         e)  terminowe dokonywanie opłat za przedszkole,

         f)  informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu,

         g)  niezwłoczne zawiadamianie o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych,

         h)  czytanie ogłoszeń i komunikatów umieszczonych na tablicy informacyjnej przedszkola.

          i)  wspieranie nauczycieli  w realizacji celu wyrabiania gotowości szkolnej dziecka.

2.  Rodzice i nauczyciele zobowiązani są współdziałać ze sobą w celu skutecznego oddziaływania wychowawczego na dziecko i określenia drogi jego indywidualnego rozwoju.

 

§  26

  1. Rodzice mają prawo do:
    1. zapoznania się z programem oraz zadaniami wynikającymi z programu rozwoju przedszkola i i planów pracy w danym oddziale,
    2. uzyskiwania na bieżąco rzetelnej informacji na temat swojego dziecka,
    3. uzyskiwania porad i wskazówek od nauczycieli, dyrektora i  psychologa w rozpoznawaniu przyczyn trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania dziecku pomocy,
    4. wyrażania i przekazywania nauczycielowi oraz dyrektorowi wniosków  z obserwacji pracy przedszkola,
    5. wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy przedszkola organowi prowadzącemu i nadzorującemu pracę pedagogiczną poprzez swoje przedstawicielstwo – radę rodziców,
    6. uzyskiwania informacji o stanie gotowości szkolnej swojego dziecka.

 

§  27

  1. Formy współpracy  przedszkola z rodzicami:
    1. zebrania ogólne – informacyjne,
    2. spotkania grupowe,
    3. zajęcia otwarte, zajęcia z aktywnym udziałem rodziców,
    4. kontakty indywidualne,
    5. konsultacje z psychologiem,
    6. korzystanie z literatury pedagogicznej, poradników znajdujących się  w  biblioteczce przedszkolnej,
    7. gazetki o tematyce wychowawczej, „kącik” dla rodziców,
    8. uroczystości rodzinne , imprezy rekreacyjne i sportowe
    9. udział w prelekcjach, pogadankach zaproszonych specjalistów,
    10. aktywne włączanie się rodziców w życie przedszkola –pomoc organizacyjna i rzeczowa.

2. Formy współpracy przedszkola i rodziców oraz częstotliwość organizowania poszczególnych form jest ustalona na początku każdego roku szkolnego w „ Planie współpracy Przedszkola Nr 19 z rodzicami”  w oparciu o potrzeby i oczekiwania rodziców wyrażone w ankiecie na pierwszym zebraniu organizacyjnym.

 

 

Rozdział  VII

 

NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY PRZEDSZKOLA

 

§  28

  1. W przedszkolu zatrudnieni są nauczyciele z przygotowaniem pedagogicznym do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym oraz inni specjaliści.
  2. Nauczyciel przedszkola prowadzi pracę dydaktyczno- wychowawczą i opiekuńczą zgodnie z obowiązującą podstawą programową i dopuszczonymi przez dyrektora  programami, odpowiada za jakość i wyniki tej pracy. Szanuje godność dziecka i respektuje jego prawa.
  3. Do zakresu zadań nauczycieli należy:

1) Organizowanie zajęć wspierających rozwój dziecka w ramach zajęć kierowanych i niekierowanych, wykorzystywanie w tym celu każdej sytuacji i momentów pobytu dziecka w przedszkolu.   

2) planowanie i prowadzenie pracy dydaktyczno-wychowawczej, ponoszenie odpowiedzialności

   za jej jakość – realizowanie zajęć opiekuńczych i wychowawczych uwzględniających

    potrzeby i zainteresowania dzieci.

3)  wspieranie rozwoju psychofizycznego dziecka, jego zdolności i zainteresowań,

4) prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie, zabezpieczenie

 i monitorowanie osiągnięć rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji w sposób ustalony przez   Radę Pedagogiczną w formie uchwały,

5) systematyczne informowanie rodziców o postępach w rozwoju ich dziecka

6) prowadzenie analizy gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole ( diagnoza przedszkolna) z początkiem roku poprzedzającego rozpoczęcie przez dziecko nauki w klasie I szkoły podstawowej - wydanie rodzicom „ Informacji  o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole” w wyznaczonym terminie.

7) stosowanie twórczych, nowoczesnych  metod nauczania i wychowania, sprzyjających aktywności własnej dziecka , umożliwiających samodzielne zdobywanie doświadczeń,

8) aranżacja otoczenia dziecka sprzyjająca podejmowaniu różnorodnej aktywności przez dzieci, organizacja kącików zainteresowań i dbałość o estetykę i funkcjonalność sali przedszkolnej,

       9) odpowiedzialność za życie, zdrowie bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu przedszkolu

         i poza jego terenem w czasie wycieczek, spacerów, itp.,

10) współpraca ze specjalistami świadczącymi wykwalifikowaną pomoc psychologiczno-    pedagogiczną, zdrowotną, itp.,

11)planowanie własnego rozwoju zawodowego – systematyczne podnoszenie swoich kwalifikacji zawodowych poprzez aktywne uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego,

12) współdziałanie z rodzicami (prawnymi opiekunami) w sprawach wychowania i nauczania dzieci z uwzględnieniem prawa rodziców do znajomości zadań wynikających z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale i uzyskaniem informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju,

13)   prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej zgodnie z obowiązującymi przepisami ,

14) realizacja zaleceń dyrektora i osób kontrolujących,

15) czynny udział w pracach rady pedagogicznej, realizacja jej postanowień   i uchwał,

16) inicjowanie i organizowanie imprez o charakterze dydaktycznym, wychowawczym, kulturalnym lub rekreacyjno- sportowym,

17) realizacja wszystkich innych zadań zleconych przez dyrektora przedszkola, wynikających z bieżącej działalności placówki.

  1. Nauczyciel otacza indywidualną opieką każdego ze swoich wychowanków i utrzymuje kontakt z ich rodzicami w celu:
    1. poznania i ustalenia potrzeb rozwojowych ich dzieci,
    2. ustalenia formy pomocy w działaniach wychowawczych wobec dzieci,
    3. włączenie ich w działalność przedszkola.
  2. Nauczyciel ma prawo korzystać w swojej pracy z pomocy merytorycznej   i metodycznej ze strony dyrektora, rady pedagogicznej, wyspecjalizowanych placówek i instytucji naukowo-oświatowych.
  3. Nauczyciel ma prawo opracowania własnego programu autorskiego, zgodnego z podstawą programową wychowania przedszkolnego, który po uzyskaniu pozytywnej opinii i akceptacji Rady Pedagogicznej i zatwierdzeniu przez dyrektora przedszkola,  może realizować na terenie przedszkola.

 

§ 29

  1. W przedszkolu zatrudniony jest nauczyciel- logopeda, posiadający kwalifikacje specjalistyczne .
  2. Wymiar zatrudnienia  logopedy dostosowany  jest do aktualnych potrzeb przedszkola- ilości dzieci, które powinny być objęte terapią. Zwiększenie wymiaru zatrudnienia logopedy dokonuje organ prowadzący na uzasadniony wniosek dyrektora przedszkola..
  3. Do zadań logopedy należy w szczególności:

1) diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy dzieci;

 2) prowadzenie terapii logopedycznej indywidualnej i grupowej dla dzieci, u których stwierdzono nieprawidłowości w rozwoju mowy;

  3) podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń     

    komunikacji językowej,

4) współpraca z najbliższym środowiskiem dziecka – udzielanie porad i prowadzenie konsultacji dla rodziców w zakresie stymulacji rozwoju mowy dzieci i eliminowania jej zaburzeń

      5) współpraca z rodzicami w zakresie kształcenia poprawnej wymowy dziecka –   konsultacje

         indywidualne, instruktarz dotyczący zalecanych ćwiczeń w celu kontynuowania ich w domu,

    6)   prowadzenie dokumentacji zajęć: dziennika zajęć, indywidualnych i grupowych

 programów terapii logopedycznej.

 

§ 29a

1. W przedszkolu zatrudniony jest psycholog w wymiarze wynikającym z aktualnych potrzeb    

   i zakresu zadań w wymiarze uzgodnionym z organem prowadzącym.

       2. Zadaniem  psychologa jest w szczególności:

        1) prowadzenie badań i działań diagnostycznych dotyczących poszczególnych dzieci,

      w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych

      oraz możliwości psychofizycznych, a także wspieranie mocnych stron dziecka,

  2)diagnozowanie sytuacji wychowawczych w przedszkolu w celu rozwiązywania problemów

     wychowawczych oraz wspierania rozwoju dzieci;

       3) udzielanie pomocy psychologicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb;

       4) minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania

       5) pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości,

           predyspozycji i uzdolnień dzieci;

      6) wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-

         pedagogicznej

      7)  prowadzenie terapii indywidualnej i grupowej,

      8)   prowadzenie dokumentacji prowadzonych zajęć.

 

 

 

§29 b

 1.W przedszkolu zatrudniony jest terapeuta pedagogiczny w wymiarze  wynikającym z

    aktualnych potrzeb      i zakresu zadań w wymiarze uzgodnionym z organem prowadzącym.

          2.   Do zadań terapeuty pedagogicznego należy w szczególności:

a) prowadzenie badań i działań diagnostycznych dzieci z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się;

b)prowadzenie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;

c) podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających niepowodzeniom edukacyjnym dzieci, we współpracy z rodzicami dzieci;

d) wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

              e)   prowadzenie dokumentacji prowadzonych zajęć.

 

§  30

  1. W przedszkolu zatrudnieni są pracownicy administracyjni i obsługowi na następujących stanowiskach:
    1. księgowa,
    2. specjalista ds. kadrowo-płacowych,
    3. intendentka,
    4. pomoc nauczyciela, kucharka,
    5. pomoc kucharki,
    6. woźna oddziałowa.
  2. Wymiar zatrudnienia i stosunek pracy pracowników administracyjno-obsługowych regulują odrębne przepisy.
  3. Do zakresu obowiązków i odpowiedzialności głównego księgowego w przedszkolu należy:
    1. prowadzenie rachunkowości przedszkola zgodnie z obowiązującymi przepisami  i zasadami,
    2. wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi,
    3. kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym,
    4. kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych
    5. opracowywanie sprawozdań finansowych,
    6. sporządzanie bilansu przedszkola w oznaczonym terminie,
    7. znajomość przepisów niezbędnych do działalności na stanowisku, ich przestrzeganie

 i stałe aktualizowanie wiedzy,

  1. wykonywanie innych czynności związanych z realizacją powierzonych zadań.
  1. Do zadań specjalisty ds. kadrowo-płacowych należy:
    1. prowadzenie akt osobowych wszystkich pracowników przedszkola i archiwum tych akt,
    2. prowadzenie ewidencji czasu pracy pracowników przedszkola,
    3. naliczanie i sporządzanie list płac dla pracowników ,
    4. prowadzenie obowiązującej sprawozdawczości,
    5. przygotowywanie wypłaty zasiłków z ubezpieczenia społecznego oraz sporządzanie miesięcznych deklaracji dla ZUS-u,
    6. pobieranie zaliczek na podatek dochodowy i dokonywanie całorocznych rozliczeń oraz sporządzanie deklaracji PIT dla pracowników przedszkola.
  2. Do zadań intendenta należy:
    1. zaopatrzenie przedszkola w żywność i pomoc w zaopatrzeniu w sprzęt,
    2. sporządzanie jadłospisów i nadzorowanie przyrządzania posiłków,
    3. prowadzenie kartotek magazynowych , sporządzanie raportów żywieniowych oraz miesięcznych zestawień obrotów towarowych,
    4. opisywanie i rozliczanie rachunków i przelewów bankowych z księgową przedszkola,
    5. prowadzenie ksiąg inwentarzowych,
    6. zaopatrywanie pracowników w odzież ochronną i środki czystości,
    7.  wykonywanie innych zadań związanych z organizacją pracy przedszkola na polecenie dyrektora.
  3. Do zakresu zadań kucharki i pomocy kuchennej należy:
    1. punktualne i higieniczne przyrządzanie zdrowych posiłków,
    2. pobieranie produktów spożywczych od intendentki w ilościach przewidywanych recepturą, sprawdzanie ich jakości,
    3. przestrzeganie zasad technologii i estetyki oraz przepisów higieniczno-sanitarnych, utrzymywanie w stanie używalności, nienagannej czystości sprzętu kuchennego oraz utrzymanie czystości w pomieszczeniach kuchennych,
    4. uczestniczenie w zakupach dotyczących żywności i wyposażenia kuchni,
    5. przestrzeganie przepisów ppoż. i bhp.
  4. Do zadań woźnej oddziałowej i pomocy nauczycielki należy:
    1. spełnianie czynności opiekuńczych i obsługowych w stosunku do dzieci, poleconych przez nauczyciela oraz innych , wynikających z rozkładu dnia,
    2. utrzymywanie czystości w przydzielonych pomieszczeniach i dbałość o powierzony sprzęt,
    3. dbałość o zdrowie i bezpieczeństwo dzieci.

 

 

§  31

1.  Szczegółowe zakresy zadań i odpowiedzialności na  poszczególnych stanowiskach znajdują się

     w aktach osobowych pracowników.

 

Rozdział VIII

 

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

 

§  32

  1. Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
  2. Podstawą gospodarki finansowej przedszkola jest roczny plan finansowy zatwierdzony przez Radę Miasta.
  3. Zasady gospodarki finansowej przedszkola określają odrębne przepisy.

 

§  33

  1. Statut obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności przedszkolnej: nauczycieli, pracowników administracyjno-obsługowych, rodziców, dzieci.
  2. Projekt Statutu przedszkola oraz jego zmiany przygotowuje Rada Pedagogiczna.
  3. W celu lepszej czytelności Statutu , wprowadza się każdorazowo  ujednolicony tekst  z ujętymi zmianami.
  4. Zmiany do Statutu wprowadziła Rada Pedagogiczna dnia  24 listopada 2017 r.
  5. Znowelizowany Statut wchodzi w życie z dniem  1.12.2017 r.

 

 

Opublikował(a): Administrator Strony Data publikacji: 26-09-2023 19:39 Modyfikował(a): Administrator Strony Data modyfikacji: 11-11-2023 18:35

Na skróty